Blåkläder on työvaatteita myyvä ja valmistava ruotsalainen yritys. Emoyhtiö sijaitsee Ruotsissa ja tytäryhtiöt Suomessa, ympäri Eurooppaa sekä Yhdysvalloissa ja Japanissa.
Blåkläderin valikoimiin kuuluvat mm. työvaatteet, ‑kengät ja ‑hanskat. Myynti hoituu pääasiassa jälleenmyyjien kautta, mutta myös isoja suoria sopimusasiakkaita löytyy.
Brändinä Blåkläder tunnetaan laadukkaista ja hyvin toimivista työvaatteista. Tuotteet valmistetaan täysin omilla tehtailla, jonka ansiosta kaikki toiminta on Blåkläderin valvonnassa.
Kaiken tämän ansiosta, Botnia Print oli tyytyväinen saadessaan painaa Blåkläderin asiakaslehden.
Miten Blåkläder päätyi suomalaisen Botnia Printin asiakkaaksi?
Blåkläderin markkinoinnista vastaavaa Susanna Knuutista naurattaa, kun hän muistelee Botnia Printin ja Blåkläderin yhteistyön alkutaivalta:
”Siitä on todella monta vuotta, kun Botnia Print on alun perin ollut meihin yhteydessä. He ovat säännöllisesti soitelleet kuulumisia ja tilannetta painoyhteistyön puolesta. Meillä tulee todella paljon markkinointimateriaalia Ruotsin kautta, jonka takia tarvetta ei ole ollut aikaisemmin. Kunnes muutama vuosi sitten päätimme, että haluamme painaa meidän asiakaslehtemme Suomessa. Siinä vaiheessa tuli Botnia Print mieleen.”
Painotalojen kilpailutuksessa Botnia Print erottui edukseen tarinansa puolesta: pienempi painotalo, joka tarjoaa laadukasta painoa hyvällä hinnalla. Laadukas, kirkas ja vedetön painojälki vakuutti Blåkläderin kumppanuuden aloittamisesta.
Blåkläderin imago on korkealaatuinen, jota halutaan luonnollisesti ylläpitää myös markkinointimateriaalien puitteissa.
Lisäksi Botnia Printin arvostamat ympäristöasiat ovat Blåkläderille tärkeitä. Vihreiden arvojen huomioiminen näkyy kaikessa Botnia Printin toiminnassa, joka on Susanna Knuutisen mukaan yksi heidän vahvuuksistaan.
“Päämarkkinoinnissamme, Ruotsissa, on ihmetelty, että tässä on oikeasti sanomalehtituote, joka ei sotke sormia!”
Susanna Knuutinen, Blåkläder
Kaiken kaikkiaan Blåkläderillä on oltu tyytyväisiä Botnia Printin kanssa tehtyyn yhteistyöhön.
”Yhteydenpito on ollut todella sujuvaa ja jos jotain haasteita on ollut ja niistä on Botnia Printin päähän ilmaistu, niin niihin on tartuttu välittömästi. He tekevät kyllä kaikkensa sen eteen, että asiakas voi oikeasti olla tyytyväinen. Kautta linjan, työskentely ja koko prosessin hoitaminen on ollut todella joustavaa, joten olemme olleet todella tyytyväisiä.”
Mitä Blåkläder sanoisi Botnia Printistä muille?
”Voin lämpimästi suositella! Tässä on painotalo ja yritys, joka selkeästi tekee hyvin asiakaslähtöisesti työtä, isolla sydämellä. He myös ovat erittäin ammattitaitoisia tekijöitä eli heiltä varmasti saa laadukkaan tuotteen käyttöönsä.”
Sujuvaa yhteistyötä
Botnia Printin päässä yhteistyöstä vastaa Peter Marjakangas, joka kertoo yhteistyön olevan tärkeä molemmille osapuolille:
”Blåkläder on asiakas, joita haluamme enemmän tulevaisuudessakin. Heillä on hyvin rakennettu laatutietoinen brändi, saamme heiltä laadukkaan aineiston Ruotsista ja he ovat meille kaikin puolin todella tärkeitä.”
Botnia Printin Peter Marjakangasta hymyilyttää, kun häneltä kysytään yhteistyön sujuvuudesta:
”Nämä Blåkläderin ihmiset ovat niin loistotyyppejä, että heidän kanssaan on kaikin puolin ollut mukava neuvotella. Jos tulee jotain, niin on helppo ottaa puhelin käteen ja jutella asioista, puolin ja toisin.”